Sunday, March 13, 2011

Perisian Komputer

 Perisian Aplikasi ialah satu bahagian perisian komputer yang menggunakan kebelohan sesuatu komputer dalam misi pengguna yang hendak dilaksanakan.

Terdapat beberapa perisian aplikasi iaitu:

Perisian Projek ( Enterprise software ) merujuk keperluan proses organisasi dan flow chart yang sering dalam ekosistem yang besar. Contohnya Financial Customers Relationship Management dan Supply Chain Management.

Perisian Projek Infrastruktur ( Enterprise infrastructure software ) menyediakan individu untuk membuat system perisian projek. Contohnya database , e-mail server dan Network and Security Management.

Perisian Informasi Pekerja ( Information worker software ) merujuk kepada keperluan individu untuk membuat dan mengawal informasi. Contohnya time management, resource management, documentation tools, analytical dan collaborative.

Perisian Media dan Hiburan ( Media and entertainment software ) merujuk kepada keperluan individu atau kumpulan untuk membeli barangan digital dan mempaparkan conteks digital. Contohnya Media Player , Web Browser , Help Browser dan Games.

Perisian Pelajaran ( Education Software ) berkaitan dengan perisian media tetapi ia mempunyai keperluan untuk diperiksa.

Perisian Pembangunan Media ( Media development software ) merujuk kepada keperluan individu yang menyediakan cetakan dan media elektronik untuk dibeli. Contohnya Graphic Art Software , Desktop Publishing Software , Multimedia Development Software , HTML editor , Digital Amination editiors , Digital Audio dan Video Composition.

Perisian Kejuruteraan ( Product Engineering Software ) ialah membuat atau mengubahsuai bahan pekakasan dan perisian yang sedia ada. Contohnya Computer Aided Design ( CAD ), Computer Aided Engineering (CAE)

No comments:

Post a Comment